יום שלישי, 27 באוקטובר 2009

סדר במחשבות



להיות לבד עם עצמי והמחשבות שלי.
משהו שלא עשיתי הרבה מאוד זמן.
בד"כ כשאני אומרת הרבה מאוד זמן בבלוג הזה, אני מתכוונת לימים, או שבועות. אבל הפעם אני מתכוונת לחודשים. מעל חצי שנה בערך שניסיתי להתחמק מלהיות עם עצמי לבד ולחשוב קצת. וזה מאוד לא בריא. היו לזה מגוון השלכות... החל מהפרעות שינה וכלה באומללות בחומרות שונות.
היום, אני לראשונה מרגישה שזה קרה לי. הבליחו בי כמה מחשבות ברורות על עצמי. הסתכלתי להן בעיניים, בלי לפחד. וממש חשבתי אותן. זה לא היה קל. וגם לא נמשך הרבה. אבל זאת התחלה טובה.
בימים הקרובים, הכרזתי על הורדת פרופיל: לא עוד הסתובבויות חוזרות בקניון או חיפושי תעסוקה לכל דקה מזמני הפנוי. בימים הקרובים, אני נשארת בבית. לסדר אותו. ואת המחשבות שלי איתו.

אני מניחה שהדבר הטוב שרציתי לכתוב עליו היום, הוא בעצם עשיית סדר. לטעמי התופעה היא די מדהימה וראוייה לפוסט משל עצמה, כדבר טוב שאנחנו יכולים לעשות בשביל עצמנו: סדר.
אתם כבר יודעים את זה, אבל רציתי לחדד: כשמרגישים בבלגן, לא מוצאים את הידיים והרגליים מרב מחשבות וכבר לא זוכרים מה קרה מתי ומה יקרה אח"כ ואין כבר כח לכלום ומתחשק לבכות, תעשו סדר.
סדר בבית אני מתכוונת. ממש ככה.



זה יכול להיות כל דבר. אני שונאת לרחוץ כלים, אז את זה אני עושה רק כשהמצב ממש חמור, אבל לסדר דברים במטבח ולהחזיר אותם למקום, לסדר את הספרים בחדר הלמידה, להחליף מצעים, לקפל כביסה... אפילו לסדר את התיקיות במחשב או למחוק הודעות מהסלולר.
אין כמו קיפול כביסה יסודי ורגוע כדי להרגיע את הגוף ואת הנפש. ואם עושים את זה לבד, איכשהוא בהדרגה כל המחשבות המסעירות נרגעות ומתקפלות להן, לאט לאט, כל אחת לתוך מגירתה היא, בצורה שבה אפשר פתאום לראות את הדברים ברור יותר. למצוא אותם.

בדקתי את זה על מספר לא מועט של אנשים מסוגים שונים, גם כאלה שהם לא בהכרח אוהבי ניקיון:
כשהבית מסודר יותר, מרגישים יותר טוב.

אני לא צוחקת. גם אנשים שרגילים לחיות בבלגן ואוהבים את זה, טוענים שנעים להם יותר כשהספה ריקה מכביסה, או הרצפה נקייה, או אין כלים בכיור.
(המחקר נערך בקרב המשפחה שלי והמשפחה של בעלי :) לפרוטוקול אציין שמדובר בשתי משפחות ממוצא שונה, בעלות תרבות שונה בתכלית ושלא שילמתי לאף אחד מהמשתתפים) (מלבד טובות הנאה מסויימות לבעלי, אותן אני מנועה מלפרט ;)
מעבר לזה, כשמסדרים דברים, (כמו לדוגמה קלסרים של 6 שנות לימוד...) יש הזדמנות לזרוק את הישן, או את זה שלא צריך, לשים את החדש במקומו. להיזכר איפה כל דבר נמצא. להבין טוב יותר את ההווה שלנו. את המקום שלנו. זה מחזיר תחושה של שליטה מסויימת במה שקורה. דרך העשייה הזאת, מתבשלת מודעות עצמית מסויימת, של גאווה, אכזבה, כעס או אהבה, שהיא שלנו. לא של האיש מהחדשות, ולא של השחקנית מהריאלטי שאכלה תולעת. שלנו.

אז התחלתי לעשות סדר. אני עושה את זה בשלבים, כי אני עדיין לא עומדת בהרבה מחשבות ברצף ומתפתה בכל זאת להסחות דעת טלוויזיוניות או אינטרנטיות למינהן (כמוכם, אם אתם קוראים שורות אלה...) הסחות הדעת הן מנוחה טובה מהעצמי וחייבים אותן מדי פעם. אבל רק מדי פעם :)

רציתי לסיים את הפוסט הזה בלומר שאולי הוא יצא קצת מוזר. אבל בחרתי שלא לעשות את זה.
אני גאה להכריז על הפוסט הראשון בבלוג הזה, שלא מכיל שום התנצלות מצידי :) (זה השלב שבו אמורים לשמוע "We love you Dr Penguin" בטון אמריקאי שואג... )

התמונות לקוחות מכאן ומכאן.

4 תגובות:

נועה אמר/ה...

אני מבינה אבל מסתייגת.
מצד אחד, בלגן מכניס אותי לאי שקט, והרבה יותר נעים שמסודר.
מצד שני אני שונאת לסדר וזה מכניס אותי למתח ומקושר לי עם כעס. שלא לדבר על תחושת חוסר האונים שהכל מתבלגן חזרה תוך יומיים.

אבל בהחלט. גם אני בתקופת סדר שכזו

d p אמר/ה...

את ממש צודקת. גם אני שונאת לסדר וגם אותי זה מכניס למתח וכעסים.
ברגע שאני כבר עושה את זה, לרב תוך כדי, אני נרגעת.זה כנראה משהו מאוד אישי, אולי עשיתי לא נכון כשהפכתי את זה להמלצה גורפת..
לגבי התבלגנות חזרה תוך יומיים, אני ממש מזדהה. אני חושבת שהתכוונתי יותר לפתח שיש ברגעים האלה שבהם עושים סדר, שוטפים כלים, מקפלים כביסה,שמאפשר לך להיות עם עצמך ולחשוב, באופן שאנחנו לא ממש יכולים לעשות בעבודה, מול הטלויזיה, או מול המחשב. ויש בזה אפקט חשוב לדעתי.

ובלי קשר, איזה כיף שאת מגיבה :)

אתי אמר/ה...

הגעתי אלייך ממש במקרה- הצצתי בסטטיסטיקות של הבלוג שלי, גיליתי שאת מקשרת אלי ובאתי להציץ.
אז קודם כל אני חייבת להגיד לך שאני נהנית מהבלוג, ושנית מזל טוב והרבה בהצלחה.

ספציפית לגבי הפוסט הזה, כמה שאני מזדהה.. נורא קל לטבוע בעיסוקים ולהתחמק מלחשוב, במיוחד כשעסוקים ואפשר לתרץ את זה לעצמנו. זה יכול להיות אפילו חיובי לתקופה מסוימת, אבל בשלב מסוים זה באמת מזיק.

בהצלחה עם הסדר. אישית אני תמיד מתחילה ומתייאשת בשלב מסוים, ואז נשאר הרבה בלגן.. :)

d p אמר/ה...

אתי יקרה,

קודם כל אני ממש שמחה שאת כאן :) גם אני מאוד נהנית מהבלוג שלך. משום מה אני לא נוהגת להגיב בבלוגים שאני קוראת, מעין הרגל מגונה שאני אנסה לשנות :)

ובעניין הסדר, אני מאוד מזדהה בעניין ההתייאשות באמצע... גם לי זה קורה די הרבה :) וזה ממש נכון שזה גם חשוב להימנע ממחשבות עמוקות בתקופות מסויימות. זה מנגנון הישרדותי לכל דבר (אני משתמשת בו די הרבה :)